Ik weet het nog zo goed. Die eerste weken dat ik telefonische verkoopgesprekken moest voeren. Ik vond het verschrikkelijk! Bellen was allesbehalve mijn hobby en er werd nog meegeluisterd ook. Na een aantal weken flink buiten mijn comfortzone te hebben gewerkt, veranderde er iets. Ik begon te spelen in gesprekken, kreeg lak aan wat anderen zeiden en vond mijn eigen belwiel uit.

Inmiddels ben ik heel wat jaren verder en het bellen op een manier die bij me past is enorm waardevol geweest in alle functies die ik daarna heb vervuld. Als ik je één tip mag geven tijdens deze thuiswerkperiode: gebruik ‘m om je eigen tone of telefoonvoice te vinden. Experimenteer en leer van je ervaringen. Juist nu je veilig in je eigen huis zit met (hopelijk) niet al te veel ruis om je heen van anderen. Hieronder een rijtje tips om van bellen een feest te maken, ook als je normaal gesproken liever mailt. Het levert je niet alleen een leukere dag op, het zorgt ook voor betere relaties, inspiratie en kansen. Gewoon bellen, dus!

  • Ga er even goed voor zitten

Telefoneren is werken, zeker als je spontaan belt en met een doel. Doe het daarom niet even tussendoor maar ga er echt voor zitten. Maak contact met je onderbuik (dat punt net onder je navel), haal diep adem, ontspan en focus. Wat ook goed is om te weten: je houding zegt ongelofelijk veel over hoe je overkomt tijdens het gesprek. Ga rechtop zitten en maak het jezelf gemakkelijk. Zo kun je er helemaal zijn voor degene aan de andere kant van de lijn en dat geeft ruimte voor een goed gesprek.

  • Wees je bewust van het doel van het gesprek  

Heel simpel, maar zo belangrijk: als je wilt dat iets aankomt bij de klant, zorg dan dat je zelf de kern van je boodschap goed begrijpt. Zo kun je het in je eigen woorden aan een ander uitleggen. Dat praat een stuk soepeler!

  • Geef jezelf en de klant de ruimte om in het gesprek aan te komen   

Je hoeft niet direct je complete verhaal te vertellen. Zie de start van een telefoongesprek als een sprong in het diepe waarbij je even aan de watertemperatuur moet wennen voordat je het hele verhaal vertelt. Geef jezelf en de ander ruimte om in het gesprek aan te komen. Het duurt meestal zo’n twee seconden voordat je na ‘U spreekt met Y van bedrijf X’ een kwartje hoort vallen aan de andere kant van de lijn. En check vooral ook eens wat er gebeurt als je niet wacht en direct van start gaat. Grote kans dat de kwaliteit van je gesprek ineens stukken minder is omdat je gesprekspartner nog niet is ingecheckt. 

  • Neem je eigen waarneming serieus

Tijdens een telefonisch verkoopgesprek heb je veel informatie te verwerken. Kader die informatie in door actief naar de klant te luisteren, maar luister tegelijkertijd ook heel goed naar jezelf. Blijf heel dichtbij wat je zelf ervaart en let op spontane ingevingen. Ze zijn vaak veel waardevoller dan je denkt! Twijfel je daaraan? Test het dan door de klant een gerichte of subtiele vraag te stellen. 

  • Maak actief keuzes 

Een klant heeft geen eeuw de tijd en jij ook niet. Zorg daarom dat je actief keuzes maakt in je vragen en gespreksonderwerpen zodat je snel richting het doel van het gesprek beweegt. Meestal helpt de klant je hier wel bij, maar gebeurt dat niet? Doe het dan voor de klant, bijvoorbeeld door een concrete vervolgstap voor te leggen. Zo houd je tempo in het gesprek en haal je in korte tijd eruit wat erin zit. Heeft een klant juist meer aandacht nodig, of wil hij/zij gewoon even ouwehoeren? Dan kun je natuurlijk ook de keuze maken om ervan te genieten. Ga achterover zitten, pak een bak koffie en geef je eraan over!

  • Voel je vrij om te benoemen wat er is 

De grootste indruk op een klant maak je als je begrijpt wat er speelt en vervolgens slim anticipeert. Klinkt de klant ongeïnteresseerd? Benoem het. ‘U klinkt niet heel enthousiast’ kan een enorme opener zijn voor een vrolijk gesprek. Vind je dat de klant een leuke stem heeft? Zeg het! Kijk wat bij je past en of het in het gesprek past, maar wees vooral niet te braaf. Maak zo’n aardige opmerking niet om te verkopen, maar gewoon om de ander een leuke dag te bezorgen. Een leuke bijkomstigheid is dan dat het gesprek als vanzelf op gang komt. En dan is verkopen ineens een stuk feestelijker!  

Hang de slingers op! Jouw glimlach is mijlenver door die telefoon heen te horen. Wat je ook te vragen, te zeggen of mede te delen hebt: als je zorgt dat je er zelf achterstaat en je beste beentje voorzet, kan er niet zoveel fout gaan. Blijf dichtbij jezelf, zoals in alle andere zaken van het leven vaak ook een goed idee is. Bel, experimenteer en zie hoe leuk bellen met (potentiële) klanten kan zijn, door jezelf te zijn. 

©[2020] MANON VAN DER KNAAP webdesign by Tessa Smits

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?